تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - رابطه بین بیش فعالی و اختلال یادگیری در کودکان

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:چهارشنبه 16 بهمن 1392-03:54 ق.ظ

رابطه بین بیش فعالی و اختلال یادگیری در کودکان

  مطالبی راکه درپیش رو دارید حاصل گردآوری وتدوین چندمنبع داخلی جهت استفاده آسانتر همکاران
استثنایی ومهمتر از آن خانواده های عزیزی که نیازمند دانستن بوده تا به کمک این دانش ها بتوانند
 مقدارزیادی ازدلهره ها ونگرانی های خود را کنترل کرده وباطبع امیدرا در دل فرزندشان زنده نگه دارند
                                               " به امید تحقق این رسالت مهم".

 

چه رابطه ای بین بیش فعالی واختلال یادگیری وجود دارد؟

درکودکان مبتلا به اختلال یادگیری، بیش فعالی نسبتا شایع است. داده های موجودحاکی است  حدود15 تا30 درصدکودکان دچاراختلال یادگیری همزمان دچاربیش فعالی هستند. ممکن است این کودکان علائمی مانند:  بی توجهی، تغییرسریع توجه، حواس پرتی،تکانشی بودن،پرفعالیتی،اشکال درپردازش گفتاروکمبوددقت درکپی کردن داشته باشند.درگذشته روانشناسان به همراه بودن بیش فعالی کودکان با ناتوانی یادگیری تاکیدداشتند درحالی که امروزه نقص توجه وتکانشی بودن درکانون توجه درمانگران قرارگرفته وتاحدودی به کمک درمان های دارویی بویژه ریتالین بهبود یافته است که ازخصوصیات این دارو برای اینگونه افراد می توان به افزایش تمرکز فرد درهنگام مطالعه اشاره کرد.بامصرف منطقی این داروتحت نظارت درمانگر فرد ازمشکل عدم تمرکز رهایی می یابد.

 

اختلالات یادگیری چه موقع ظاهر می شوند؟

مشکلات یادگیری ممکن است درکلاس اول مشاهده شود همان زمانی که کودک درموقعیت های گروهی وآموزشی قرارمی گیرد ونسبت به سایرهمکلاسی های خوددرانجام تکالیف درسی دچارمشکل می شود گاهی برخی کودکان بخصوص اگرهوش بالایی داشته باشنددرمقاطع پایین تحصیلی (دوره ابتدایی)بااستفاده ازحافظه وحدس ناتوانی درخواندن راجبران می کننددرچنین مواقعی ممکن است اختلال تا کلاس چهارم هم آشکارنشود. به هرحال هنگامی باید تشخیص اختلال یادگیری گذاشته شود که کودک حداقل دوسال درمدرسه حضورداشته باشد دراین صورت است که واقعا باتوجه به آموزشهای دریافتی برابربا همکلاسی هایش آیا اختلال وجود داردیانه؟

 

آیااختلال را می توان قبل ازسن مدرسه تشخیص داد؟

نکته مورد تاکید متخصصین این است که برای تشخیص اختلال یادگیری بایدتاکلاس دوم دبستان صبرکردتا کودک برای آموزش های مناسب درمدرسه فرصت کافی دراختیارداشته باشد.اغلب درسنین پیش ازدبستان نشانه های اولیه ای ازناتوانی ها وجودداردکه ممکن است توجه والدین رابه خود جلب کرده باشد درچنین مواقعی اگراین علائم درمقایسه باسن کودک ،وضعیت آموزشی منزل یا توانایی شناختی کودک قابل انتظارنباشد،به احتمال قریب به یقین می تواندنشان دهنده اختلال یادگیری باشد که برای اطمینان وتشخیص آن باید توسط درمانگرمجرب ارزیابی شود.

 

چه عواملی درتشخیص زودهنگام اختلال یادگیری موثرند؟

وجود هریک ازاین علائم هشداردهنده اولیه درکودک به طورقطع سبب ایجاداختلال یادگیری نمی شود،ولی پیگیری زودهنگام و برنامه ریزی مناسب برای این کودکان می تواند شکست های  تحصیلی احتمالی آینده اورا کاهش دهد.این کودکان قطعاً یک یا چندمورد از علائم ذیل راخواهند داشت،ممکن است:

 

دیرترازکودکان همسن خودصحبت می کنند.

دریادگیری لغات جدیدکند باشند.

درتلفظ کلمات مشکل داشته باشند.

قا دربه یادآوری صحیح واژه ها نباشند.

درفراگیری مهارت واج شناسی متناسب باسن خود عمل نکنند.

دریادگیری حروف الفبا،شماره ها،روزهای هفته ورنگ ها ناتوان عمل کنند.

قادرنباشند دستورات چند مرحله ای اطرافیان را دنبال کنند.

درتعریف داستانها ترتیب یا توالی صحیح رانتوانند رعایت کنند.

درکسب مهارت های حرکتی ظریف ودرشت دچارتاخیرباشند.

دارای مهارت های شناختی(تفکر وحل مسئله)ضعیفی باشند.

دارای تعامل مناسب باگروه همسالان خود نباشند.

پاسخ های عاطفی مناسبی به عواطف دیگران نشان ندهند.

 

 

آیا اختلال یادگیری درمان می شود؟

برخی ازدانشمندان براین باورند که مغزمی تواندتغییرکند.علم امروزه توانسته گام های بلندی دردرک عملکردهای درونی مغزبرداشته وکشف مهمی به نام ترمیم پذیری اعصاب رابه ارمغان آوردکه این کشف امید تازه ای برای درمان ناتوانی ها واختلالات یادگیری است. بنابراین درافرادی که اختلال خواندن ونوشتن دارند مغز می تواند با ارتباطات عصبی جدید مهات خواندن ونوشتن راتسهیل کند درمواردی که شدت اختلال خفیف باشد وآموزش های کمکی درمانگری بموقع ومناسب انجام پذیردمی توان تا اواخر کلاس دوم دبستان مشکل را مرتفع کرد.ودر مواردشدیدتر بسته به شدت نقایص  آموزش ویژه به فرد ممکن است تا اواخر دبیرستان نیزادامه یابد.

 

 

 

" هدف والدین ودرمانگر ازدرمان در واقع باید این باشدکه مهارت کودک رابه بالاترین سطح ممکن برساندودرعین حال درحد توانایی کودک ازاوانتظارپیشرفت داشته باشند."

 

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.