تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - توصیه‌هایی جهت ارتقای هوش هیجانی

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:دوشنبه 14 بهمن 1392-11:31 ق.ظ

توصیه‌هایی جهت ارتقای هوش هیجانی

اکثر مردم بر این باورند که اگر فردی ضریب هوشی بالا و عملكردی بسیار خوب در دوران تحصیل داشته باشد، آینده حرفه‌ای موفقی خواهد داشت. اگرچه ضریب هوشی بالاعاملی موثر در موفقیت حرفه‌ای  افراد است، اما قطعا تضمین‌كننده آن نیست.طی تحقیقاتی كه همراه با كارشناسان نیروی انسانی انجام شده است به این نكته اشاره شده است كه بسیاری از مدیران به‌رغم داشتن ضریب هوشی بالا متاسفانه هوش هیجانی پایینی دارند. از هوش هیجانی به عنوان توانایی شناسایی، ارزیابی و کنترل احساسات خود، دیگران، و گروه یاد شده است.

توصیه‌هایی جهت ارتقای هوش هیجانی

اکثر مردم بر این باورند که اگر فردی ضریب هوشی بالا و عملكردی بسیار خوب در دوران تحصیل داشته باشد، آینده حرفه‌ای موفقی خواهد داشت. اگرچه ضریب هوشی بالاعاملی موثر در موفقیت حرفه‌ای  افراد است، اما قطعا تضمین‌كننده آن نیست.طی تحقیقاتی كه همراه با كارشناسان نیروی انسانی انجام شده است به این نكته اشاره شده است كه بسیاری از مدیران به‌رغم داشتن ضریب هوشی بالا متاسفانه هوش هیجانی پایینی دارند. از هوش هیجانی به عنوان توانایی شناسایی، ارزیابی و کنترل احساسات خود، دیگران، و گروه یاد شده است.

چهار جزء اصلی هوش هیجانی

1- شناخت احساسات خود

توانایی تشخیص و درک احساسات شخصی، اولین کلید موفقیت است. با درک احساسات خود، می‌توانید آنها را به رسمیت شناخته و بدانید که چگونه قادر هستند افکار و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهند، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی كنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید..

2- مدیریت احساسات خود

كلید مدیریت موفق توانایی تغییر سریع در صورت پی بردن به رفتارهای نادرستی است كه كمكی به تحقق اهداف یا برقراری ارتباطات نمی‌كنند. احساس خشم برای همگان قابل درك است. افرادی كه هوش هیجانی بالایی دارند به خوبی می‌دانند برقراری ارتباط با كاركنان در حالت عصبانیت كمك زیادی به تحقق اهداف نمی‌كند، به همین دلیل آنان آگاهانه در این حالت تصمیم می‌گیرند تا با چنین افرادی صحبت نكنند تا اینكه آنان بتوانند در موقعیتی بهتر احساسات خود را بدون خشم ابراز كنند و در نهایت به نتایج مورد نظر خود دست یابند..

3- تفسیر دقیق احساسات دیگران

قدم دیگر توانایی تفسیر ارتباطات كلامی و غیركلامی دیگران و آگاهی از احساسات پنهان پشت هر ارتباط است..

4- مدیریت روابط خود و دیگران

در صورت‌داشتن هوش هیجانی بالا شما قادر به درك و مدیریت احساسات شخصی خود و درك احساسات و افكار دیگران هستید و مهم‌تر از همه اینكه از هر آنچه خود انجام می‌دهید و به زبان می‌آورید، شناختی مناسب دارید. این نكته تاثیر منحصربه‌فردی بر اعمال، ارتباطات و احساسات اطرافیان شما خواهد داشت..

مطالعات انجام شده توسط دنیل گلمن،  نویسنده چندین كتاب در حوزه هوش احساسی و اجتماعی تایید كرده است كه ضریب هوشی افراد به اندازه 10 الی 20 درصد بر میزان موفقیت شغلی آنان تاثیر دارد. برخورداری از ضریب هوشی بالا تاثیر بسزایی بر توان رهبری شما دارد، اما هوش هیجانی تاثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت.

.

در اینجا به چند روش جهت افزایش هوش هیجانی و برقراری روابط مستحكم‌تر و تجربه یك مدیریت موفق می پردازیم:

: -گوش كنید

افراد زمانی كه به سخنانشان گوش می‌كنید، بیشتر پذیرای نظرات شما هستند. با گوش دادن به حرف‌های دیگران، به طور غیر مستقیم به عقاید آنان احترام می‌گذارید. هربار كه این عمل را به خوبی انجام می‌دهید نه تنها نشان می‌دهید كه برای افكار آنان ارزش قائل هستید، بلكه نكته‌ای جدید در تعامل با آنها فرا می‌گیرید..

احساس را بشناسید:-

نه تنها توانایی شناخت و درك احساسات خود، بلكه قدرت شناخت احساسات دیگران عاملی كلیدی در برخورداری از هوش هیجانی است..

-رفتارها و اعمال غیر كلامی را درك كنید:

اگرچه تشخیص احساس فرد از طریق حركات بدنی وی امری دشوار است، اما گاهی می‌توانید احساسات آنان را از طریق پیام‌های غیركلامی درك كنید..

-خود را در موقعیت آنان قرار دهید:

یكی از بهترین روش‌ها برای شناخت و درك احساسات دیگران این است كه از خود بپرسید «اگر من در این موقعیت قرار می‌گرفتم، چه احساسی داشتم؟» در صورتی كه قادر باشید خود را در موقعیت دیگران فرض كنید، می‌توانید به‌راحتی احساسات آنان را درك كنید.

-به سرعت سازگار شوید و تغییر كنید:

پس از شناخت احساسات خود و دریافت بازخورد از دیگران، باید در صورت ضرورت توانایی سازگاری و تغییر داشته باشید. بهترین نمونه زمانی است كه در پی راهی برای حل مشكل دیگران هستید، اما خیلی سریع متوجه می‌شوید كه آنان تمایلی به دریافت كمك شما ندارند. در واقع آنچه آنان واقعا می‌خواهند گوش دادن شما به سخنانشان است. رهبرانی كه هوش هیجانی بالایی ندارند باید به این نكته توجه داشته باشند..

-از نقاط ضعف خود باخبر باشید:

در صورتی كه از نقاط ضعف خود آگاه باشید به راحتی خواهید توانست از كمبودها باخبر شوید و در نتیجه قادر باشید از بازخوردهای اطرافیان سود ببرید..

: آرام باشید-

افرادی كه دارای هوش هیجانی بالا هستند، در صورت بروز تناقضات و استرس قادرند آرامش خود را حفظ کنند، به طور مناسب اظهار نظر كنند، اعمال مقتضی انجام دهند تا اینكه استرس و تناقض ایجاد شده را حل كنند. در نهایت هدف آنان فقط حل كردن مشكل نیست، بلكه برقراری رابطه‌ای مستحكم‌تر است..

از بازخورد دیگران استفاده كنید:-

درخواست بازخورد نشانه‌ای از اعتماد و قدرت است. اینكه شما قادر باشید بر اساس بازخورد دریافت. شده عمل كنید و در برقراری ارتباطات با دیگران سازگارتر باشید، نه تنها نشانه‌ای از درك مناسب شما از هوش هیجانی است، بلكه توانایی شما را در كنترل موثر روابط با دیگران نشان می‌دهد. به یاد داشته باشید كه با تمركز بر این هشت نكته قادر خواهید بود هوش هیجانی خود را افزایش دهید، روابطی قوی‌تر در سازمان برقرار كنید و اهداف فردی و سازمانی را تحقق بخشید.

.

منبع اینترنت




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.