تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - روش های تقویت عزت نفس در کودکان و نوجوانان دارای مشکلات در یادگیری:

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:یکشنبه 22 دی 1392-03:22 ب.ظ

روش های تقویت عزت نفس در کودکان و نوجوانان دارای مشکلات در یادگیری:

عزت نفس یعنی خود ارزشمندی و ارزیابی فرد از خودش. حال این برداشت و ارزیابی می تواند مثبت و خوشایند، یا منفی و ناخوشایند باشد. برای رشد و تقویت عزت نفس، والدین و معلمان می توانند به توصیه ها و راهکارهای ذیل توجه داشته باشند:

1- پذیرش کودک به عنوان فردی اندیشمند، دوست داشتنی و شایسته: پذیرش مثبت بی قید و شرط باعث رشد و تقویت حس اعتمادبه نفس کودک می شود و پذیرش مثبت مشروط موجب تقویت رفتارهای خوشایند و پسندیده می شود. کودکان به هر دو نوع پذیرش نیاز دارند.

2- ایجاد محیطی سرشار از اعتماد، آرامش، امنیت و محبت بی قید و شرط، و احساس تعلق و توجه از موثرترین روش های پرورش کودک می باشد.

 3- رعایت احترام متقابل

4- رعایت عدالت و انصاف در بین فرزندان و دانش آموزان

5- ارج نهادن به تلاش و پیشرفت و موفقیت کودکان

6- سعی شود با تحسین، تاًیید و ستایش به موقع ومناسب، پیشرفت کودکان تسریع شود

7- پرهیز از هرگونه قضاوت و داوری منفی در مورد کودکان: زیرا در این صورت کودک شما نسبت به قضاوت دیگران احساس خواهد شد.

8- الگویی مثبت اندیش برای دانش آموز و فرزند خود باشید؛

اگر بیشتر اندازه نسبت به خود، توانمندی ها و محدودیت های خود سخت گیر، بدبین و غیرمنطقی باشید، فرزندان احتمالاّ مانند شما خواهند شد.

9- در بعضی از موارد والدین و معلمان با رفتارهایی که انجام می دهند باعث بروز احساس گناه و احساس پشیمانی در کودکان می شوند.

وقتی که کودکان دچار این احساس می شوند تنها با مطیع شدن نسبت به والدین، مربیان یا مراجع قدرت می توانند احساس گناه و احساس حسرت و پشیمانی خود را کاهش دهند. این احساسات در آینده موجب بروز و سواس در کودکان می شود. بعضی از والدین با تحریک احساس گناه در فرزندان خود، آنها را از هرگونه ابراز وجود و اظهارنظر باز می دارند و بدین ترتیب، اعتماد به نفس و خود شایستگی آنها را تضعیف می کنند.


 به احساسات کودکان اهمیت دهید و به آنها کمک کنید اعمال و رفتارشان را تحت کنترل خود درآورند و با استفاده از روش های سالم برون ریزی مانند: ورزش، بازی، شنا، موسیقی و ... آنها را ابراز دارند. دانش آموزان دارای مشکلات در یادگیری در یک دور باطل گرفتارند:

به این معنا که شکست در یادگیری منجر به ناسازگاری های عاطفی و هیجانی شده و احساس ارزشمندی رادر این کودکان کاهش می دهد. این کودکان قربانی چرخه شکست در یادگیری و واکنش های هیجانی نسبت به آن شکست هستند.معلمان برای معکوس ساختن این چرخه باید از طریق تدارک تجارب موفقیت آمیز، احساس خود ارزشمندی و اعتماد به خود را در نزد آنها افزایش دهند. در زیر به توصیه ها و راهکارهایی اشاره خواهد شد که به معکوس ساختن چرخه شکست در این کودکان کمک می کنند.(به نقل از ژانت لرنر،1997 ):

1- سرویس های روانشناختی و روانپزشکی: دانش آموزان مبتلا به مشکلات شدید یادگیری ورفتاری، در جریان آموزش به درمان روانشناختی و یا روانپزشکی نیاز دارند.

2- شکل دهی رابطه درمانی: مربی می تواند از طریق آموزش و تدریس حساس و کاربردی، به افزایش دامنه معلومات و تجارب دانش آموزان ناتوان در یادگیری کمک کند.

3- کتاب درمانی: کتاب درمانی یا روش خود آموزی به دانش آموز کمک می کند تا نسبت به خود و مشکلاتش ادراک حاصل کند.

4- مشاوره: واکنش دانش آموزان نسبت به شکست ها یا موفقیت ها یا تجربیات خود، به نگرش و وضعیت باورها، هیجان ها و انتظارات آنها بستگی دارد.مشاوره به این کودکان کمک می کند تا نگرش هیجانی سالم داشته باشند. مشاوره هم به صورت انفرادی و هم به طور گروهی قابل اجراست.

5- استفاده از واسطه های خلاق: معلمان و مربیان می توانند برای افزایش واکنش های هیجانی مثبت در دانش آموزان دچار اختلال در یادگیری از فنون مانند: هنر، بازی، حرکت، رقص،شنا و موسیقی استفاده نمایند.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.