تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - املای آموزشی و انواع آن(قسمت دوم)

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :ایوب کرمی
تاریخ:جمعه 29 آذر 1392-08:04 ب.ظ

املای آموزشی و انواع آن(قسمت دوم)

 املای آموزشی و انواع آن(قسمت دوم):

 با استفاده از این املا اختلالات و ضعف املایی دانش آموزان برطرف می شود.

انواع املای آموزشی

معلم کار کنترل و نظارت را، با قدم زدن در کنار هر میز آغاز کند.

در پایان همه املاها را کنترل و به جای نمره از واژه های مثبت مانند: از سعی شما ممنونم، اگر بیشتر تلاش کنی، موفق خواهی بود و ... استفاده کند.

- املای تفكیكی :با توجه به کلمات داده شده جدول زیر را کامل کن.

سودابه کوه کوزه- ماه

اِ    ِ    ه   ه

هـ     ـهـ  ـه    ه

 

 

 

 

 - در برگه ای با سایز 0 کلمات مهم و دارای اهمیت دیکته ای را خوش خط و درشت می نویسیم ،برگه را به دانش آموزان نشان می دهیم و می خواهیم کلمات را با صدای بلند بخوانند. پس از چند بار خواندن، برگه را بر می داریم. بعد به هر فراگیر برگه ای می دهیم که همان کلمات روی آن نوشته شده با این تفاوت که چند کلمه ی آن حذف شده است. آن ها پس از خواندن باید تشخیص دهند که چه کلمه هایی حذف شده و آن ها را بنویسند. می توان این املا را چند بار در برگه های مختلف انجام داد و هر بار چند کلمه را حذف نمود.

برای آشنایی دانش آموزان با حروف و صدای آن ها (توأما)، پس از تمرین حرف و صدای آن می توانید از دانش آموزان بخواهیدمتنی را که ما به توجه به جمله های کتاب تهیه کرده ایم (و تکثیر شده است) یا یکی از متن های کتاب درسی خود را با دقت نگاه کنندو حرفی را که ادا می کنید در کلمات جستجو کنندو پس از یافتن دور آن کلمه خط بکشند. باید توجه داشت که در این تمرین شما فقط صدای آن حرف را به دانش آموزان می گویید ودریافت شکل آن را به عهده ی او می گذارید. این تمرین نوعی سرگرمی برای او محسوب می شود و موجب می گردد که صدا و شکل حرف کاملاً در ذهن او جایگزین شود. شما در پایان می توانید برخی ا ز آن کلمات را روی تخته سیاه بنویسید. اگر حرف مورد نظرتان شکل های متفاوت باشد مثل "ه" می توانید در انتها جدولی (روی تخته سیاه) ترسیم کنید و کلماتی راکه دانش آموزان یافته اند زیر هر حرف بنویسید.

برای آشنایی با شکل های مختلف یک حرف مثل "س" یا " ِ ه" و مثل آن ها جدولی را (مثل نمونه ی زیر) روی تخته سیاه رسم کنید وازدانش آموزان بخواهید آن را عیناً در دفتر خود رسم کنند. سپس کلماتی را از درس های کتاب انتخاب کنیدو بخوانید و از آنها بخواهید آن را در جدول مربوط به خود یادداشت کنند. دقت داشته باشید که آن ها باید فقط با شنیدن کلمه بتوانند شکل حروف آن را در نظر آورند و آن کلمه را در جای درست خود بنشانند.

در انتها نوشته های دانش آموزان را جمع آوری کنید و با توجه به ضعف هر دانش آموز تمرین های دیگری به او بدهید.

ِ

ـه

ه

عـ

ـعـ

ع

ـه

ـهـ

کتابِ من

نامه

آماده

شاعر

معروف

شروع

هفته

مهمّ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی حروف از جهت شکل یا صدا و یا هر دو، ه هم نزدیک هستند واحتمال اشتباه در آن ها بیشتر ست مثل حرف و صدای «ب»، «پ» یا «ا» و «آ» یا شکل های مختلف « ِ ه، ه» برای هر یک از این موارد یا موارد مشابه دیگر کلماتی را که دردرس های کتاب آمده است شناسایی کرده، هر یک از آن ها را روی یک کارت بنویسید، سپس آن ها را بین دانش آموزان تقسیم کنید و بعد یکی از صداها را به همراه کلمه ای که آن صدا در آن است بخوانید و از دانش آموزان بخواهید که به کارت های خود نگاه کنند .

 و اگر حرف یا صدای مورد نظر ما را در کلمه ی کارت خود دیدند آن را بیان کنند. اگر درست بود آن کارت را تحویل می گیریم و در انتها همه ی کلمات کارت ها را روی تخته سیاه می نویسیم

 تا دانش آموزان صدا و شکل را با هم درک کنند مثلاً در مورد صدای «ه»:

معلم: من کلمه ای را می خوانم و شما گوش می کنید:[1]

خانه؛ خ ا ن ـه: خانه

در این کلمه صدای ه دارم به کارت های خود نگاه کنید اگر کلمه ی شما صدای "ه" مثل خانه داشت آن را بخوانید.

دانش آموز: }دست بلند می کند و می خواند{ میوه

معلم: بچه ها، صدای "ه" در میوه شکل صدای "ه" در خانه است؟

دانش آموزان: نه

دانش آموز دیگر: کلمه ی "نامه"

معلم: درست است. } کارت او را می گیرد{

دانش آموز بعدی: پروانه

معلم: درست است. } کارت او را می گیرد{

سپس کلمات را یک بار دیگر می خواند: ه در خانه، نامه، پروانه مانند هم هستند. و آنها را روی تخته سیاه می نویسد.

کلمات دشوار درس را روی تخته سیاه بنویسید. ابتدا از دانش آموزان بخواهید که به دقت به آن ها نگاه کنند. سپس تک تک آن ها را بلند قرائت کنید وهم زمان به آن کلمه اشاره کنید نمایید و از دانش آموزان بخواهید هر کلمه را سه بار با صدای بلند بخوانند. پس از آن که در مورد همه ی کلمات نوشته شده این کار انجام شد، شما سکوت کنید و از دانش آموزان بخواهید با اشاره ی شما به کلمات آن ها را بلند بخوانند و وقتی چند بار این کار تکرار شد، همه را پاک کنید و از دانش آموزان بخواهید کلمات را با

خواندن شما، روی کاغذ بنویسند. سپس مجدداً کلمات را روی تخته سیاه بنویسید و از ان ها بخواهید .

نوشته های خود را با توجه به شکل صحیح آن ها بررسی کنندو اگر کلمه ای را غلط نوشته اند خط زده در بالا آن صحیح کلمه را بنویسند.

از دانش آموزان بخواهید درس را به دقت نگاه کنند و شکل کلمات آن را به خاطر بسپارند. سپس از آن ها بخواهید کتاب را ببندند. سپس جمله ای را بخوانید و در بین کلمه ای را جا بیندازید و از دانش آموزان بخواهید آن کلمه را بیان کنند. این کار را می توان به صورت انفرادی هم انجام داد و به هر دانش آموز یک جمله گفت و کلمه ای را حذف کرد.

اگر او نتوانست آن کلمه را بیان کند، طبعاً بقیه این کار را خواهند کرد.

پس از مشخص شدن هر کلمه ی جا افتاده (که معمولاً از میان کلمات جدید یا دشوار انتخاب می شود)

به دانش آموزان بگویید یکی از صفحات کتاب را باز کنند، سپس یکی از کلمات آن صفحه را انتخاب کنید و بخوانید واز دانش آموزان بخواهید سریع آن کلمه را پیدا کنند.

این متن را کامل تر در وبلاگ شخصی ام www.td89.blogfa.comبخوانید . . .





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.