تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - املای آموزشی و انواع آن

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :ایوب کرمی
تاریخ:جمعه 29 آذر 1392-07:55 ب.ظ

املای آموزشی و انواع آن


کتاب نگارش 9 - راهنمای آموزش املاء، انشاء و دستورزبان فارسی- جواد محقق نیشابوری  نشر لوح زرین 1385-
 املای آموزشی و انواع آن(قسمت اول):

 با استفاده از این املا اختلالات و ضعف املایی دانش آموزان برطرف می شود.

انواع املای آموزشی


 - املا گروهی: معلم به هر گروه متنی را جداگانه داده که سرگروه برای سایر افراد قرائت می کند، در این روش، سرگروه روی دیکته ها نظارت دارد و رفع اشکال می کند.

- در املای پای تخته ای به یک دانش آموز ضعیف و یک دانش آموز قوی همزمان املا می گوییم تا هم دقت او بیشتر شود و هم شکل صحیح کلمه را یاد بگیرد .

نوشتن کلمات به شکل ناقص روی تخته و کامل کردن آن ها توسط دانش آموزان.

- پانزده کلمه روی تابلو نوشته می شود سپس به دانش آموزان گفته می شود به ترتیب حروف الفبا در دفتر خود بنویسند اگر در هر طبقه بیش از یک کلمه وجود داشت کلمات آن طبقه براساس  حروف دوم و سوم طبقه بندی می شود.

1  - پس از آموزش یک درس از دانش آموزان بخواهید تا کلماتی را که شما تأیید می کنید بر اساس حروف الفبا در دفتر خود بنویسند

سپس معلم به طور تصافی از بعضی ازدانش آموزان می خواهد تا پای تخته آمده و کلمات مرتب شده خود را بنویسند و اصلاحات لازم به همراه توضیحات داده شود.

در پایان کلاس به دانش آموزان کلیه کلمات مرتب شده در تخته سیاه را در دفتر خود یادداشت می کنند.

-­ با جا به جا کردن نشانه های هر یک از کلمه ها نام یک جانور، شیء، گل، اسم را پیدا کند و بنویسد.

مثال:

شوم: موش                   سرخ: خرس

- تهیه دفترچه واژه نامه: این دفترچه بر اساس تعداد دروس بخوانیم تهیه می شود برای هر درس یک صفحه اختصاص داده می شود که آن صفحه نیز به چهار قسمت تقسیم شده است که در هر قسمت واژه های مهم، هم خانواده، کلمات هم معنی و کلمات مخالف را می نویسند.

 - با استفاده از کلمات هم خانواده که آن ها را در هم ریخته ایم و از بچه ها می خواهیم  حروف مشترک آن ها را پیدا کنند.

حامد - محمود - محمد

 -  از روی اعداد یا کلمات کامل، جدول کلمات یا اعداد ناقص را اصلاح کنند.

 

باران

بار

ض

ص

3

   ّ

 

-­ درس را حفظ کرده واز حفظ دیکته نوشته شود که در آن موقع بهتر می تواند بنویسد.

 - متن را بخواند و از روی متن نام ، اشیاء، افراد و ... را بنویسد.

 - کلمات مهم درس که ارزش املایی دارند را روی کارت های رنگی می نویسیم و آن ها را از وسط با قیچی می بریم ،قطعات را به گروه هامی دهیم و می خواهیم باتركیب نمودن قطعات کلمه ها را پیدا کرده و روی مقوایی که به آن ها داده ایم بچسبانند.

درست کردن نشانه و ساخت کلمه ی جدید با خمیر بازی

 - در این روش آموزگار دانش آموزان را گروه بند نموده و به هر گروه یکسری کلمات و جملات كه در پاکت مخصوص قراردارد،  داده می شود. اعضای گروه با همکاری یکدیگر و کنار هم قرار دادن کلمه ها و جملات، متنی را تهیه کرده و در دفتر دیکته کلاسی خود می نویسند.

موشک بازی: کلمات را آموزگار بر روی موشک نوشته (موشک ها به تعداد فراگیران باشد) سپس آن را به طرف فراگیران پرتاب می كند هر کس موشک را گرفت پس از خواندن كلمه با کناری خود تعویض کند

  و سپس کلمات را به یکدیگر دیکته بگویند.

 استفاده از روزنامه:

پیدا کردن کلمات جدید درس، پیدا کردن کلماتی که حروف هم صدا دارند، پیدا کردن هم خانواده کلمات.

 - املای گروهی: که پس از گروه بندی دانش آموزان، متن توسط معلم خوانده می شود و به ترتیب هر یک از اعضای گروه روی ورقه یک خط می نوید و تا آخر دیکته این کار را ادامه می دهند و بقیه افراد نظارت می کنند ودر صورت اشتباه هم دیگر را راهنمای می کنند.

- املای کلمه های هم خانواده یا مخالف: که با گفتن کلمه یا نشان دادن کارت کلمه به دانش آموزان، بچه ها هم خانواده یا مخالف کلمه مورد نظر رادر دفتر خود می نویسند.

- طرح معلم شاگرد: در زنگ املا معلم به عنوان شاگرد پای تخته رفته و هر یک از دانش آموزان کلماتی را از درس انتخاب کنند و به او بگویند تا روی تخته با خط زیبا بنویسد.

- املای تفكیكی :دانش آموزان متن املا را با دقت بخوانند و جدول را کامل کنند.

نمونه

ق

ه

ظ

ای

 

 

 

 

 - دانش آموزان برای تصحیح اشتباهات خود پس از املابرای كلماتی كه اشتباه نوشته اند، کلمات هم خانواده، متضاد و یا هم معنا بنویسند.

-  نوشتن لغت های مشکل درس روی کارت ها و توزیع آن بین دانش آموزان، پس از پایان وقت کارت ها جمع شده و املا گفته می شود.

 - درست کردن کلمات با سنگ و سنگریزه ها با گواش

-  املای موردی :در درس بگردند و کلمه هایی را که مثلاً "ط، ص، و ..." دارند را پیدا کنند و به صورت گروهی بنویسند.

- متن املا را داده و فراگیر کلمه های مثلا، شش نقطه ای را از متن املا پیدا کند و بنویسد.

- کلمه های دشوار را برایشان معنی و آنها را با خط تحریری نستعلیق روی تخته بنویسیم.

- دانش آموزان در منزل به بزرگترها املا بگویند و تصحیح نمایند.

 - روی تخته از متن درس چند کلمه یا چند جمله می نویسیم بعد از اینکه دانش آموز با دقت کلمه و جمله ها را دیدند و خواندند.

آن ها را پاک می کنیم و می خواهیم هر چه که در ذهنشان مانده بنویسند.

- معلم از متن املایی که تهیه کرده است کپی می گیرد.

بعد از اتمام املا کپی آن را روی هر میز قرار می دهد.

از روی کپی املاء دانش آموزان املای دوستان خود را تصحیح می کنند.

از آن ها می خواهد دور کلمه های اشتباه خط بشکند بعد برگه ی املا را به هم گروهی خود برگردانند تا صحیح کلمات را بنویسد.






داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


چهارشنبه 4 دی 1392 08:58 ق.ظ
سلام همکار خوبم عالیست دست مریزاد خسته نباشی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.