تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - برنامه ریزی آموزشی برای كودكان بیش فعال حواس پرت (قسمت اول)

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :ایوب کرمی
تاریخ:یکشنبه 14 مهر 1392-11:25 ب.ظ

برنامه ریزی آموزشی برای كودكان بیش فعال حواس پرت (قسمت اول)

دانش آموزان حواس پرت و یا بیش فعال  می توانند موفق باشند، اما در صورتی كه معلمان درك كنند كه چگونه آن ها را در جهت مثبت یاری دهند تا بر مشكلات و محدودیت هایشان غلبه كنند.

معلم نقش كلیدی برای موفقیت كودك در رفتارش دارد. معلم می تواند تفاوت های فردی را تحمل كرده و آن ها را به حساب آورد.معلم باید در پیشرفت كند احتمالی، صبور باشد و راهنمایی ها در اصل نیاز به تكرار و اصلاح دارند. معلم نباید انتظاراتش را پایین بیاورد بلكه باید آن ها را بالا گرفته تا دانش آموزان به این طریق بتوانند به پتانسیل درونی خود برسند و خلاقیت خودشان را كشف كنند.این دانش آموزان به همان نسبت كه موفقیت را تجربه می كنند باید چالش ها را نیز بپذیرند، معلم می تواند نسبت به روزهایی كه یك كودك واقعا ذهن و افكارش داخل كلاس نیست انعطاف پذیر باشد.این كودكان حساس، به مراتب دوست داشتنی و خواهان موفقیتند.در تجربیات شخصی خود در آموزش ۱۰ نفر از دانش آموزان حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرت، فهمیدم كه آن ها خیلی جالبند و هر یك ساز خود را می زنند، اما موفقیت آن ها شگفت آور است.آن ها بعضی اوقات چیزها را در افراد مختلف متفاوت می بینند. آن ها دارای یك حس همدردی نسبت به نیاز دیگران هستند.ایده های بسیار زیادی در یك زمان خاص دارند. آن ها مسیرهای فكری خیلی زیادی برای كشف دارند و هر مسیری كه من قدم نهادم كودك حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرتی وجود داشت كه من هرگز فراموش نخواهم كرد.روش های مختلفی برای یك معلم وجود دارد كه می توان با انجام آن به كودكانی كه دارای اختلال بیش فعالی حواس پرتی در كلاس هستند یاری داد و باعث موفقیت آن ها در توجه به كلاس شد.

پیشنهادات مفید جهت ایجاد محیط آموزشی مناسب

دانش آموز را با حفظ ترتیب موقعیت كلاس نزدیك میز معلم بنشانید. ۱)

۲) دانش آموزان حواس پرت را با مدل های نقش آفرین خوب احاطه كنید و آموزش دو به دو و گروهی را سرلوحهء كار خود قرار دهید.

۳) كودكان حواس پرت پذیرای تغییرات نیستند یك كلاس سازمان دهی شده و با ثبات ایجاد كنید. به طور دقیق گردش های موضوعی، جابه جایی و تغییرات در برنامه را مدنظر قرار دهید.

از ترتیب منظم صندلی ها، برنامه های روزانه، قوانین مشخص، انتظارات و پیامدها بهره جویی كنید.

پیشنهاداتی برای ارایهء اطلاعات به دانش آموزان كه دارای اختلال بیش فعالی حواس پرتی هستند

۱) معلم باید تا زمانی كه كودكان به او توجه نكرده اند درس را آغاز نكند و همواره توجه كاملی به تك تك كودكان قبل از شروع درس داشته باشد.

۲) میز تحریر كودكان همواره عاری از هرگونه وسایل و تجهیزات جانبی به جز موارد مورد نیاز كلاس باشد.

۳) معلم همواره در زمان انجام بحث در كلاس، نزدیك كودك حواس پرت بنشیند چرا كه این نوع كودكان باید تا حد ممكن نزدیك به معلم و در جمع دیگر بچه ها بنشینند.

۴) ارتباط مداوم بین معلم و دانش آموز را فراهم كنید. با این عمل افزایش كنترل بر روی كودك بیش فعال حواس پرت داشته و او را در انجام وظایف یاری می كند و اجازه می دهد تا تقویت دایمی مهارت های آكادمی و رفتارهای مطلوب به دست آید.

۵) معلم و كودك هر دو باید از علایم قابل فهم بهره جویی كنند تا معلم بتواند در جلب توجه كودك از آن استفاده كند.

۶) گروه های بزرگ مستقل ممكن است به گروه های كوچك كاری تقسیم شوند.كودكان مبتلا به عارضهء حواس پرتی و یا بیش فعالی حواس پرتی معمولا در مواجه با توده ای از برگه ها و یا برگه سوال ها دست پاچه و مضمحل می شوند. ارایهء سه یا چهار تكلیف روزانه برای انجام، بهتر از ارایهء یك تكلیف ۴۰ دقیقه ای است. همچنین به این كودكان فرصت داده شود تا گردشی پیرامون فعالیت هایی كه نیاز به تمركز دارند، بزنند. این كودكان از انجام ماموریت ها یا امور در كلاس بهره می جویند.

۷) كارها را به صورت گام به گام انجام دهید، ۱۲ تكلیف پنج دقیقه ای مفیدتر از دو تكلیف نیم ساعته است.همچنین تغییر گام یا وظیفه به طور مداوم باعث حذف توجه به عدم توانایی در زمینهء پایداری و ثبات تلاش ها می شود. این عمل برای درك و فهم بهتر آن ها مفید است.

۸) ارزیابی متناوب برای كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت مورد توجه واقع شود. تغییر در جهت بهینه سازی آزمون انجام شود و هیچ گونه محدودیت زمانی نیز نباید اعمال شود و آزمون ها با صدای بلند در مكان ساكت و آرام خوانده شود تا كودكان بتوانند تمركز یابند. اغلب كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت در امتحان دست پاچه می شوند و به طور تحت اللفظی دیگر فكر نمی كنند، ضمن حواس پرتی شروع به صحبت كردن می كنند. آن ها توان ارایهء اطلاعات خود را روی موضوع مورد امتحان ندارند.

۹) امكان آموزش گروه های كوچك و فرصت های اجتماعی را فراهم آورید. اكثر كودكان بیش فعال حواس پرت از نظر علمی، رفتاری و اجتماعی در گروه های كوچك در مقابل گروه های بزرگ تر بهتر عمل می كنند.

۱۰) كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت دارای علایق مختلفی هستند. تلاش ما در این زمینه باشد كه اجازه بدهیم تا آن ها موفقیت را در كلاس تجربه كنند و علایق شخصی خودشان را كشف كنند. مهارت های آكادمیكی می تواند در این محدوده آموزش داده شود. كودك دارای توان زیادی در تكیه بر علایق خود است.

۱۱) یك كلاس درسی كه از استانداردهای لازم برخوردار است به مراتب برای كودكانی كه عارضهء حواس پرتی دارند، بهتر است. این كودكان نسبت به برنامه های روزمره و از پیش تعیین شده بهتر عمل می كنند. اگرچه كلاس باید به طوری پیچیده و سخت سازمان دهی شود كه كودكان نتوانند خلاقیت خودشان را به منصهء ظهور گذارند.جذب یك معلم دلسوز و مهربان كه به روش های امور روزمره و بازخورد پایبند است خیلی مهم تر از نوع كلاس است.

۱۲) رفتارهای پیشین معلم مدنظر قرار داده شود كه چه رویدادها یا وقایعی باعث تحرك احساسات و یا از دست دادن حواس شده است. اصلاح برای زمان های خواندن با صدا و بی صدا از قبیل یادداشت برداری، ترسیم در حالی كه به یك داستان گوش می كنیم و یا نشستن روی قسمتی خاص در زمان بلند خواندن مجاز باشد.در هنگام خواندن بدون صدا، زیر لغت خط كشیدن، یادداشت برداری، پررنگ كردن در كتاب باید جهت كمك به تمركز روی توجه به خواندن و جزییات صفحه مدل شود.

۱۳) تكالیف برای كودكی كه دارای مشكل حواس پرتی است تغییر و اصلاح شود.معلمان با اولیای این كودكان همیاری كرده و تصمیم بگیرند كه چه مقدار كار در ظرف مدت ۳۰ دقیقه برای مقاطع ابتدایی لازم است. در اغلب موارد اولیا و كودكان پشت میز آشپزخانه می نشینند و از مشاهدهء صفحات تكالیف رنج می برند. كودكان حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرت در مدت زمان كوتاهی خسته شده و دقت، توان تكمیل و همه توجه خود را نسبت به تكلیف مورد نظر از دست می دهند.اصلاحیات در ارزیابی تكالیف لازم است كه توسط معلم صورت پذیرد. اندك مشكلی می تواند درك مفهوم ریاضی و صفحه ای كه ۵۰ مساله و محاسبات اشتباه در آن است را ارزیابی كند.

۱۴) كودكان در دوران جوانی تشویق شوند تا با كامپیوتر تایپ كرده و انشاءهای تحریری طولانی تر را بنویسند. آن ها می توانند بدون این كه به دلیل انجام فیزیكی عمل تحریر حواسشان پرت شود فكر كنند. آن ها باید بتوانند متن داستان و گزارش خود را همان طور كه به آن ها فكر می كنند تایپ كنند. افكار به سرعت از ذهن خارج شده و كودكان حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرت فراموش می كنند كه چه چیزی می خواستند به انشای خود بیفزایند.در ویراستاری دقت كنند. كودكان با عارضهء حواس پرتی، جزییات را از دست داده و غلط های نشانه گذاری و دیكته ای عدیده ای دارند.

۱۵) معلمان در صورت امكان دروس را به صورت قسمت های كوتاه یا كوچك ارایه كنند تا كودكان قادر باشند كه با دقت به آن ها گوش فرا دهند.

۱۶) معلمان سازمان دهی و مهارت های مطالعه را آموزش دهند. برای كودكان حواس پرت و یا بیش فعال، عاقلانه این است كه معلم یك سری كتاب های كمك آموزشی برای اولیا در منزل ارسال كند. اكثر اوقات كودك تكالیف و كتب مورد نیاز برای انجام تكالیف را فراموش می كند.

۱۷) معلم اغلب دانش آموز حواس پرت و بیش فعال حواس پرت را به جهت ارزیابی زمان انجام وظیفه و انجام كامل تكالیف نظارت كند. همچنین نظارت مستمر درك و فهم آكادمیكی جهت تعیین این كه چه مهارت هایی را كودك به دلیل خطا در توجه كردن از دست داده است نیاز است.اگر راه چاره و علاج روی اساس و پایه به صورت انفرادی همان در ابتدا یافت نشود، كودك مفاهیم كلیدی مهمی را در مراحل یادگیری از دست می دهد.

۱۸) ضروری است كه ارتباطات آزاد بین معلم و دانش آموز و اولیا انجام پذیرد. اولیا در حال تجربهء سختی ها و مشكلات خودشان هستند كه نیاز به حمایت و پشتیبانی لازم و تكنیك های مدیریت رفتاری جهت استفاده در منزل دارند.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.