تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - کابرد آزمون غلبه طرفی ونقش آن درتشخیص صحیح نوع اختلال مراجعین

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:یکشنبه 28 مهر 1392-11:27 ب.ظ

کابرد آزمون غلبه طرفی ونقش آن درتشخیص صحیح نوع اختلال مراجعین

مغز انسان از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است که این دو نیمکره

توسط جسم پینه ای بهم وصل شده اند وجود این جسم پینه ای سبب

می شود که دو نیمکره از فعالیتهای یکدیگر آگاه باشد درمغز سازمان

فعالیتها برای رفتارهای مختلف متفاوت است.


بقیه را در ادامه مطلب بخوانید . . .

بعضی از کارها مثل دیدن و شنیدن توسط هر دو قسمت مغز کنترل می شود در حالی که در برخی دیگر از مهارتها روال بدین گونه نیست و معمولا بیشتر مهارتها توسط یک نیمکره مغز کنترل می شود . برای مثال بیشتر افراد در اکثر جوامع دنیا با دست راست می نویسند و نیمکره چپ آنان در تکلم و یادگیری کلامی غلبه دارد . در حدود 93 درصد جمعیت بزرگسالان راست دست اند . و تقریبا در 96 درصد از آنها نیمکره چپ دارای غلبه طرفی برای تکلم و مهارتهای کلامی است . نیمکره راست بیشتر در کنترل ساخت و ایجاد تشخیصهای پیچیده دیداری و فرایندهای غیر کلامی و آگاهیهای ادراکی نظیر موسیقی و رمزهای ریاضی نقش دارد . در حالی که تسلط یا غلبه نیمکره چپ مغز برای مهارتهای کلامی در بزرگسالان توسط تحقیقات متعددی نشان داده شده است . سوالاتی در مورد تساوی تواناییهای دو نیمکره مغز برای یادگیری مهارتهای کلامی در کودکان مطرح است . مدتها غلبه طرفی یک نیمکره مغز بر نیمکره دیگر برای مطالعه در باره رشد زبان و تحصیل دانش بسیار مهم و اساسی جلوه می کرد . برای مثال کاراورتون . بر اساس این عقیده بود که یک طرف از مغز باید بر طرف دیگر غلبه کند و فرض او بر این بود که نارساییها در تکلم - نوشتن - خواندن - و غیره در اثر عدم غلبه طرفی مغز ایجاد می شود . بررسی فعالیتهای مخصوص دست - پا - بازو و چشم یک قسمت از کارهای کلینیکی را تشکیل می داد . متخصصین می کوشیدند از طریق بررسی فعالیتهای این اعضا - ضایعات مغزی - یا عدم رشد طبیعی اعصاب را مشخص سازد . بر همین اساس در گذشته خانواده ها بچه های چپ دستشان را وادار می کردند که دست راست خود را بکار ببرند زیرا عقیده داشتند که برای یادگیری و رشد زبان چپی مضر است . تا اینکه لننبرگ نشان داد که آسیب به قسمت چپ مغز در کودکان زیر دوازه سال تاثیر بسیار زیادی بر توانایی کودک در کاربرد زبان نخواهد داشت زیرا که طرف راست مغز توانایی جبران این ضایعه را دارد و به جای نگرانی از اینکه کودک از دست راست یا چپش استفاده می کند بایستی بیشتر به مدامت در کاربرد یک دست از دست دیگر توجه داشته باشیم . تحقیقات نشان داده است که نیمکره چپ مغز فرایندهای زبان و یادگیری سری و تفکر انتزاعی را کنترل می کند در حالی که نیمکره و یادگیری سری و تفکر انتزاعی را کنترل می کند د رحالی که نیمکره راست مغز بیشتر جنبه کلی دارد و نشانه ها و علامتهایی را که از طریق بینایی به ما می رسند تعبیر و تفسیر می کند .

تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که دچار نارساییهای ویژه یادگیری هستند ممکن است دو نیمکره مغزشان با درجات مختلف رشد کند و سبب شود که کودک نیمکره راست مغز خود را به عنوان مغز اصلی برای حل مسائل بکار ببرند در حالی که این محققین معتقدند که نیمکره راست برای یادگیری مهارتهای کلامی مناسب نیست . اگر چه لننبرگ نشان داده است که یادگیری مهارتهای کلامی در صورتی که ضایعه مغزی قبل از دوازده سالگی اتفاق بیفتد می تواند از نیمکره چپ به راست منتقل شود . این محققین پیشنهاد می کنند شخصی که نیمکره راست مغزشان غلبه دارد نمی تواند با اکثریت افرادی که نیمکره چپشان غلبه دارد رابطه کلامی مناسبی بر قرار سازد . یافته های این تحقیق نشان می دهد که ممکن است کودکانی که دچار نارساییهای ویژه یادگیری هستند دچار غلبه طرفی راست باشند .

افرادی نظریه غلبه طرفی را نادیده می انگارند و ادعا می کنند که رشد کلامی بعد از رشد غیر کلامی بوجود می آید به عبارت دیگر رشد غیر کلامی زیر بنای رشد کلامی است . این دانشمند ان معتقدند که اگر به دلایلی که فعلا برای ما شناخته نیست ارتباط و توازن رشد عادی کلامی و غیر کلامی بشکلی بهم ریزد یا قطع شود احتمال دارد که آن سیستمی که بهتر رشد کرده است برای حل مسائل بکار گرفته شود . یکی از دلایلی که این نظریه را تایید می کند این است که این کودکان سعی دارند از تواناییهای غیر کلامی خود برای انجام تکالیف مدرسه بهره گیرند .




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


محمدی
پنجشنبه 15 اسفند 1392 12:25 ق.ظ
سلام جناب ابراهیمی.مثل همیشه مطالب قابل تاملی انتخاب کردید واسه وبلاگ. میشه مطالب دوره ضمن خدمت اختلالات رفتاری رو بفرستید مدارس واسه مطالعه بیشتر همکارا؟البته اگه براتون مقدوره همش رو لطفاً
پاسخ آرام ابراهیمی : salam.mamnoon chashm dar avalin forsat az tarighe haste moshavere
سه شنبه 28 آبان 1392 06:29 ب.ظ
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.