تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - پرورش مهارت خواندن در پایه اول ابتدایی

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :ایوب کرمی
تاریخ:یکشنبه 28 مهر 1392-11:37 ب.ظ

پرورش مهارت خواندن در پایه اول ابتدایی

كلاس اولى ها به تدریج باسواد مى شوند و یاد مى گیرند كه نوشته ها را «رمزگشایى» كنند. آنها تازه با صداها و نشانه هاى آنها (ارتباط بین شكل وصداى حروف) آشنا مى شوند. مزیتى كه خواندن حروف الفبا براى كودكان دارد، آن است كه توجهشان را به جزئیات كلمات و صداها جلب مى كند و از آن پس سعى مى كنند گفته هاى خود را تصحیح كنند. براى مثال، كودكى كه تا چندى پیش به آلبالو «آب لالو» مى گفت، بعد از یادگرفتن نوشتن آن، بیان خود را هم تصحیح خواهدكرد.

كلاس اولى ها قبل از آن كه نوشتن بسیارى از كلمات را یاد بگیرند، آنها را از روى ظاهرشان مى شناسند (مثل اسم خودشان) معمولاً كلاس اولى ها در پایان سال اول تحصیل خود حدود ۱۵۰ لغت را به آسانى مى شناسند و مى خوانند. مشق هاى شبانه مدرسه و نوشتن مكرر كلمات، موجب شناخت آنها در جملات و عبارات مختلف مى شود. در حقیقت، هرچه بیشتر مى نویسند، در خواندن روان تر مى شوند و هرچه با كلمات بیشتر آشنا مى شوند، بهتر مى توانند آنها را به كلماتى كه از آنها مشتق مى شوند، تعمیم دهند. براى مثال، وقتى كلمه «سبز» را یاد مى گیرند مى توانند با استفاده از آن كلمه «سبزه» یا سبزى را شناسایى كنند. كلاس اولى ها مى توانند كتاب هاى ساده و آسان را به راحتى بخوانند، اما خواندن آنها معمولاً كلمه به كلمه است. دانش آموزان كلاس اول در پایان سال تحصیلى مى توانند كتاب هاى ساده از مجموعه كتاب هاى مخصوص گروه سنى الف و ب را به راحتى بخوانند و كلمات آنها را به راحتى بشناسند. اغلب این بچه ها، هنوز متن داستان را نمى توانند جمله به جمله بخوانند و به همین علت خواندن آنها براى بار اول خیلى آهسته خواهد بود. اما اگر از آنان بخواهید كه همان كتاب را چند بار بخوانند، مهارت خواندن آنها بهتر مى شود و مى توانند سریعتر و بى غلط تر بخوانند. بعضى از كلاس اولى ها ترجیح مى دهند كه داستان را با صداى آهسته و به اصطلاح توى دلشان بخوانند. این كار براى آنها آسان تر از بلندخوانى است ، ولى توجه داشته باشید زمانى كه آنها سعى مى كنند داستانى را با صداى بلند بخوانند صداى خودشان را مى شنوند و مى توانند اشتباهاتشان را اصلاح كنند.
* تأثیر بلند خوانى در بهتر خواندن
قبل از خواندن، حین خواندن و بعد از خواندن كتاب، درباره موضوع آن توضیحاتى به كودك بدهید، زیرا تذكر این نكات موجب درك بهتر كودك از مطالب خواهد شد. قبل از شروع مطالعه ، درباره عنوان كتاب براى او صحبت كنید. از او بپرسید : «آیاحدس مى زنى، موضوع كتاب درباره چیست »
ضمن خواندن كتاب، از كودك بپرسید: آیا مى توانى پیش بینى كنى كه بعدچه مى شود او را تشویق كنید تا درباره آن چه از كلمات، متن و موضوع داستان نمى فهمد بپرسد. گاهى مى توانید با «بلند فكر كردن» خود به كودك جهت دهید. براى مثال در حالى كه فكر مى كنید، با صداى بلند از خودتان بپرسید: «نمى دانم چه بلایى بر سر پسربچه داستان خواهد آمد »
وقتى افكار خود را به زبان مى آورید، در حقیقت به كودك كمك كرده اید تا درباره موضوع هاى مختلف ماجرا فكر كند. براى مثال از او بپرسید از كدام قسمت داستان بیشتر خوشش آمده است، چه احساسى درباره آن داستان دارد و ...
هدف از این كار آن است كه كودك را به صحبت كردن تشویق كنید.
كتاب هایى را كه خواندن آن براى كودك دشوار است، خودتان بخوانید. وقتى شماكتابى را چند بار باصداى بلند براى او مى خوانید، در حقیقت به او یاد مى دهید كه به لغات ، عبارات و ایده ها خوب فكر كند. سعى كنید كتاب هاى متنوع براى كودك بخوانید. خواندن كتاب هاى گوناگون با صداى بلند به كودك كمك مى كند تا با طیف وسیع و متنوعى از واژگان و حروف آشنا شود. علاوه برآن ، كودك با روش مختلف نگارش و دانسته هاى بسیارى كه مى تواند از طریق خواندن و مطالعه كسب كند آشنامى شود. هم چنان كه كودك مهارت هاى نوشتن را مى آموزد، این كار به او كمك مى كند تا در نوشتن خود نیز از سبك هاى گوناگون استفاده كند. خواندن چندكتاب از یك نویسنده این امكان را به كودك مى دهد تا بتواند موضوع ها و نوشته هاى او را با هم مقایسه كند.
بعد از آن كه چند كتاب از یك نویسنده براى كودك خواندید، با او درباره شباهت ها، تفاوت ها و ویژگى هاى مختلف نوشته هاى نویسنده صحبت كنید. از او بپرسید كدام كتاب نویسنده را بیشتر دوست دارد خواندن مجموعه داستان هایى كه درباره یك شخصیت داستانى نوشته مى شود، مى تواند نگرش و برداشت جدیدى از زندگى در ذهن كودك ایجادكند. مانند ماجراهاى كلیله و دمنه، افسانه هاى قدیمى و داستان هایى كه درباره یك شخصیت نوشته شده است مانند داستان هاى وروجك و نجار.
* مهارت نوشتن
كودك كلاس اولى مى تواند نوشته هاى خود را تصحیح كند. او مى تواند باكاركردن مستمر بر روى نوشته هاى خود بااصلاح و تجدیدنظر، آنها را دوباره نویسى كند. كودك از طریق مشاهده دقیق نوشته هاى خود مى تواند اشتباهات آن را اصلاح كند و آن را دوباره بنویسد. كلاس اولى ها مى توانند با چسباندن لغات به یكدیگر كلمات تازه اى بسازند و هجى آنها را تصحیح كنند.
كلمات ساخته بچه ها یا نوشتن كلمات از طریق شنیدن آنها راهى براى شناخت حروف و تشخیص صداى آن هاست. براى مثال ، كلمه «صندلى» را با صداى «سندلى» شبیه سازى مى كند و سپس درست نویسى را یاد مى گیرد. كلاس اولى ها در طول روز به علت هاى مختلف مى نویسند. آنها خاطره نویسى مى كنند، احساسات خود را مى نویسند یا فهرستى از برنامه هاى خود تهیه مى كنند. آنها هم چنین براى یادگیرى ریاضى از كلمات یا اشكالى كه فهم عدد را برایشان آسان مى كند، استفاده مى كنند. یكى دیگر از علایق كلاس اولى ها به كار بردن هنر نوشتن در بازى هایشان است. براى مثال، پیغام هاى درون بازى را یادداشت مى كنند،كارت درست مى كنند یاحتى داستان هاى كوتاهى از خودشان مى نویسند. كلاس اولى ها از علائم نقطه گذارى محدودى استفاده مى كنند. هر چند آنها علائم نقطه گذارى در متن را مى شناسند، اما معمولاً خودشان در نوشته هایشان كمتر از آن استفاده مى كنند. آنها شاید سعى كنند از علائمى مثل نقطه ، ویرگول و علامت سؤال استفاده كنند. اما اغلب آنها را در جاهاى اشتباه جمله قرار مى دهند. علاوه بر آن گروهى از آنان هنوز به درستى نمى دانند كه جملاتشان كجا تمام یا شروع مى شود.
كلاس اولى ها معمولاً داستان را از زبان خودشان مى نویسند. آنها شاید از عباراتى مثل «یكى بود، یكى نبود» یا «در گذشته هاى دور» استفاده كنند اما داستان هایشان را آن طور كه تعریف مى كنند، مى نویسند. آنها اغلب از شخصیت هاى محبوب داستان هایى كه خوانده اند براى داستان هایشان استفاده مى كنند و درباره آنها قصه مى سازند.
* تشویق به نوشتن
سعى كنید رویه و شیوه اى براى نگارش روزانه كودك ابداع كنید. براى مثال از كودك بخواهید درباره ماجراهاى گوناگون تعطیلات، روز تولد ، مسافرت هاى كوتاه و گردش هاى هفتگى خود بنویسد.
داستان هاى او مى تواند برگرفته از ماجراهاى واقعى یا ذهنى (خیالى) باشد. فعالیت دیگرى كه كودكان نوآموز مى توانند انجام دهند نوشتن كارت هاى تبریك، عید، تولد، تشكر و... است. زمانى كه بچه ها نوشتن را به صورت عادتى روزانه درمى آورند، شما نیز به آنها كمك كنید تا اشتباهاتشان را تصحیح كنندو بهتر بنویسند .
كودكان راتشویق كنید تا د استان بنویسند و تمركزتان بیشتر بر نوشتن مطالب باشد تا دیكته صحیح كلمات نقطه گذارى و پرداختن به جزئیات. تأكید والدین و آموزگاران بیشتر باید بر این موضوع باشد كه كودكان چگونه مى توانند با استفاده از هنر نوشتن احساسات، افكار و ایده هایشان را بر روى كاغذ بیاورند.
همواره به آنها تأكید كنید كه حتى اگر دیكته درست واژه اى را نمى دانند آن را در نوشته شان به كار برند. منظور آن است كه به علت ندانستن دیكته لغت، افكار خود را محدود به واژگانى كه بلدند نكنند، بلكه اجازه دهند فكرشان بسط و گسترش پیدا كند.

منبع: اینترنت




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.