تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - نشانه ها و ویژگی های کودکان داری اختلالات یادگیری

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:دوشنبه 28 اردیبهشت 1394-03:45 ب.ظ

نشانه ها و ویژگی های کودکان داری اختلالات یادگیری

نشانه ها و ویژگی های کودکان داری اختلالات یادگیری علاوه بر مشکل یادگیری در مسائل دیگری هم ممکن است دچار مشکل باشند. این حیطه ها به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

– توانایی های شناختی یا ذهنی:

این دسته از مهارت ها به انسان امکان درک مفاهیم، حل مسئله، توجه، به خاطر سپردن، تصمیم گیری و … را می دهند.

گروهی از مبتلایان به اختلال یادگیری به علت نقص در این حوزه علایم مشخصی را نشان می دهند. مانند: ناتوانی در درک مفهوم و منظور متن خوانده شده، ناتوانی در تولید مطلب و نوشتن انشا یا جملۀ متناسب با سن، بی توجهی به درس یا دستورالعمل های ارائه شده در زندگی روزمره و …. آزمون های شناختی ای مانند VSX و CANTAB قابلیت سنجش این دسته از توانایی ها را دارند.

– ادراک دیداری:

مبتلایان با وجود داشتن چشم سالم، نمی توانند اطلاعات دیداری دریافت شده از محیط را به شکل صحیح تفسیر و درک کنند. در این کودکان نشانه هایی از جمله عدم شناسایی حروف با ظاهر مشابه (ک بجای گ یا ط بجای ظ)، ناتوانی در پیدا کردن حرف یا کلمه ای خاص در یک صفحه از روزنامه، ناتوانی در تشخیص حروف یا کلمات با تغییر دست خط و …. مشاهده می شود.

آزمون TVPS تمامی فاکتور های ادراک دیداری از جمله ثبات شکل، تمیز دیداری، تشخیص شکل از زمینه و … را ارزیابی می نماید.

– ادراک شنیداری:

مبتلایان با وجود داشتن گوش سالم، اطلاعات شنیداری دریافتی از محیط را نمی توانند تفسیر و درک کنند. این کودکان غالبا در حضور سرو صدا نمی توانند درس بخوانند و در کنار یادگیری عمومی به یادگیری انفرادی نیز نیاز دارند. والدین آن ها عموما از اینکه هر حرف را باید چندین بار به آن ها گفت شکایت می کنند.

ارزیابی عوامل دخیل در ادراک شنیداری (مانند تشخیص صدا در حضور سر و صدا) توسط متخصص مربوطه با دستگاه هایی پیشرفته قابل سنجش است.

– حافظه ی دیداری و شنیداری:

هر فرد سالم حدود ۷ تا ۹ آیتم از اطلاعاتی را که دیده یا شنیده، می تواند برای کوتاه مدت به خاطر بسپارد. تکرار و تمرین به ما کمک می کند این موارد را برای مدت طولانی تری به یاد داشته باشیم. این حوزه در تعداد زیادی از مبتلایان به صورت عدم بازیابی شکل کلی کلمه با وجود شناختن حرف های آن بطور جداگانه و یا ناتوانی در یادگیری برخی اشتباهات متداول با وجود جریمه نویسی مکرر، دیده می شود. این آیتم ها با کمک تست VSX و TVPS قابل ارزیابی هستند.

– مهارت های حرکتی ریز و هماهنگی چشم و دست: این کودکان در سنین پایین تر احتمالا در بستن بند کفش، قیچی کردن، صحیح گرفتن مداد در دست، رنگ آمیزی مرتب در محدوده و … مشکل دارند. هر گونه مشکل در این بخش از طریق آزمون BOT قابل ارزیابی و سنجش است.

علایم ناتوانی یادگیری تعداد زیادی از ویژگی ها را به کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری نسبت داده اند مانند جنب و جوش بیش از حد، نقایص ادراکی حرکتی، بی ثباتی عاطفی (حالت عاطفی آنها دایما در تغییر است)، نقص در هماهنگی عمومی بدن، اختلالات درتوجه (دامنه توجه کوتاه، حوا سپرتی،عدم توجه)، هیجانی بودن، اختلال درحافظه و تفکر، دارا بودن مشکلات درسی بخصوص در خواندن، حساب، نوشتن،هجی کردن وجود نقایص در تکلم وشنیدن، بی نظمی های نامشخص در علایم نورولوژکی(عصب شناختی) و نوار مغز مشاهده می شود.


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.