تبلیغات
مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان - روش چندحسی فرنالد

مطالب همکاران مرکز درمان مشکلات یادگیری ستایش دهگلان

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :خالد مرادی
تاریخ:سه شنبه 27 آبان 1393-05:22 ب.ظ

روش چندحسی فرنالد

تاریخچه:

      خانم دكتر فرنالد كار خود را در مدرسه ای آغاز كرد كه در سال 1921 به عنوان مدرسه ضمیمه ی دانشگاه كالیفرنیا در لوس آنجلس تاسیس شده بود و گروهی از اساتید و دانشجویان در آن به تحقیق و مطالعه درباره ی دانش آموزان با انواع اختلالات مشغول بودند. با آمدن خانم فرنالد دانش آموزان این مدرسه به تدریج از میا ن دانش آموزانی انتخاب شدند كه دارای هوش متوسط یا بالاتر بودند اما در یك یا چند زمینه ی درسی به ویژه خواندن و هجی كردن ناتوانی شدید داشتند.پس از سالها مطالعه خانم فرنالد در سال 1943 مقاله ی تحقیقی خود را كه بیانگر روش چند حسی او بود منتشر كرد.

      گزارش شده است كه این روش در بر خی از دانش آموزان بسیار موفق بوده است .دانش آموز حروف را ترسیم می كند(لامسه ـجنبشی)به آنها نگاه می كند(دیداری)حروف را با صدای بلند می گوید(صوتی)و آن چه را می گوید می شنود(شنیداری)به این دلیل به این روش تكنیكVAKT  (دیداری،شنیداری،جنبشی،لامسه ای)نیز گفته می شود.

روش چندحسی فرنالد

تاریخچه:

      خانم دكتر فرنالد كار خود را در مدرسه ای آغاز كرد كه در سال 1921 به عنوان مدرسه ضمیمه ی دانشگاه كالیفرنیا در لوس آنجلس تاسیس شده بود و گروهی از اساتید و دانشجویان در آن به تحقیق و مطالعه درباره ی دانش آموزان با انواع اختلالات مشغول بودند. با آمدن خانم فرنالد دانش آموزان این مدرسه به تدریج از میا ن دانش آموزانی انتخاب شدند كه دارای هوش متوسط یا بالاتر بودند اما در یك یا چند زمینه ی درسی به ویژه خواندن و هجی كردن ناتوانی شدید داشتند.پس از سالها مطالعه خانم فرنالد در سال 1943 مقاله ی تحقیقی خود را كه بیانگر روش چند حسی او بود منتشر كرد.

      گزارش شده است كه این روش در بر خی از دانش آموزان بسیار موفق بوده است .دانش آموز حروف را ترسیم می كند(لامسه ـجنبشی)به آنها نگاه می كند(دیداری)حروف را با صدای بلند می گوید(صوتی)و آن چه را می گوید می شنود(شنیداری)به این دلیل به این روش تكنیكVAKT  (دیداری،شنیداری،جنبشی،لامسه ای)نیز گفته می شود.

مراحل روش چند حسی فرنالد VAKT :

      در این روش به كودكان داستانهای خاصی كه ویژه هر كدام از آنهاست گفته و آنقدر تكرار می شود كه آنرا خوب یاد بگیرند .بنابراین،دانش آموز دارای یك خزانه لغات انتخابی خواهد بود.در این روش كودكان لغت را می گویند،لغت نوشته شده را می بینند،روی آن با انگشت دست می كشندو آنرا ردیابی می كنند،لغت را با استفاده از حافظه خود می نویسند،دوباره لغت را می بینندو آن را با صدای بلند برای معلم خود می خوانند. این روش چهار مرحله را در یادگیری ایجاد می كند:

       مرحله1ـ معلم لغت را روی تابلو یا كاغذ می نویسد،كودك با چشم لغت را ردیابی می كند،بعد آنرا با تماس نوك انگشتانش ردیابی می كند وهر قسمت از آن را ردیابی كرد می گوید.این كار آنقدر تكرار می شودتا كودك بتواند لغت رابدون نگاه كردن به اصل آن بنویسد.به عبارت دیگر،كودك به طور كامل ویكپارچه به لغت نگاه می كند،نام آنرا می گویدوبعدآنرا پاك می كند یا به كناری می گذاردو كودك آنرا با استفاده از حافظه اش می نویسد.در فرایند خواندن كلمات وعبارت ها حافظه بینایی آموزش می بیند.آنگاه كودك لغت را در متن داستانی كه از تجربیاتش گرفته شده ،می نویسد.سرانجام داستان تایپ می شود وكودك داستان تایپ شده را می خواند.

      مرحله2ـ هنگامی كودك به این مرحله می رسد كه دیگر نیازی به ردیابی لغات جدید ندارد.دراین مرحله دانش آموزان قادر هستندلغات را بوسیله ی خود لغات،هنگامیكه معلم آنها را می نویسدیاد بگیرند.آنهابه نوشتن لغات با استفاده از حافظه و خواندن متن تایپ شده آنچه نوشته اند ادامه دهند.

      مرحله3ـ در این مرحله دانش آموز لغات چاپی را اول برای خود تكرار می كندسپس آنها را می نویسد و بدین ترتیب آنها را یاد می گیرد. حالا كودك یاد گرفته مستقیما از طریق لغات چاپ شده آنها را یاد بگیرد.بسیاری از كودكان سرانجام توانایی عطف توجه اجمالی به یك لغت،تكرار آن  یك یا دو بار برای خودشان وسپس نوشتن آن بدون نگاه به مدل اصلی را پیدا می كنند.به عبارت دیگر آنها حافظه بینایی برای لغات را بهبود وتكامل بخشیده اند.در این مرحله كتابهایی به آنها معرفی می شود.

      مرحله4ـدر این مرحله كودك قادر است لغات جدید را بخاطر شباهت آنها به لغاتی كه قبلا یاد گرفته شناسایی كند.حالا كودك به مرحله ی تعمیم لغات شناخته شده به لغات جدیدرسیده است.معلم مواد خواندنی كافی برای كودك فراهم می كندتا او بتواند مفاهیم لازم برای باز شناسی لغات جدیدرا ایجادكند،ایجاد وتكمیل یك خزانه ی لغت خواندن ودرك وفهم معنی گروهای لغات هنگام خواندن هر متن جدید از ویژگیهای این مرحله هستند.

نكات قابل تامل در این روش:

     خانم فرنالد ابراز می دارد كه قبل از شروع بر نامه ترمیمی و آموزشی با استفاده ازروش چند حسی ،لازم است یك نكته اساسی وچند پیشنهاد مورد تو جه قرار گیرد .

نكته اساسی این كه دانش آموزان با اختلالات یادگیری در مدارس عادی شكست های متعددی را تجربه كرده اند ، به همین سبب آنها دچار ضعف در اعتماد به نفس هستند . توجه به این نكته وتلاش درجبران آن با استفاده از روش «شرطی شدن مجدد مثبت »ورعایت پیشنهادات زیر موفقیت برنامه آموزشی چند حسی را بیشتر می سازد.

1ـاز جلب توجه كودك به شرایطی كه باعث تشدید هیجانات او می گرددپرهیز شود.

2ـاز به كار بردن روشهایی كه قبلا بر كودك آزمایش شده وفایده ای نداشته است امتناع گردد.

3ـاز ایجاد شرایطی كه در آن دانش آموز دچار دستپاچگی می گردد پرهیز شود.

4ـاز توجه مستقیم به ناتوانی كودك در انجام فعالیت ها جلوگیری شود. 

5ـ كلمه وهمچنین مو ضو ع داستان توسط كودك انتخاب شود ،تا انگیزه یادگیری در او بیشتر شود.

6ـتعقیب كلمه نوشته شده با انگشت بسیار ضروری است.

7ــكودك باید در حالی كه كلمه را با انگشت خود تعقیب می كند ویا آن را می نویسد ،آن را با صدای بلند تلفظ كند.

       روش فرنالد از سال 1920در مورد كودكان و بزرگسالانی كه هوش بهنجار دارند ولی دچار مشكلات حاد در یادگیری خواندن هستندبه كار رفته است .بسیاری از متخصصان از این روش با ایجاد تغیییراتی ،نظیر حذف رد یابی در مرحله 1  استفاده كرده اند؛استفاده از این روش در طول سالیان دراز ثابت كننده یاعتبار آن برای بعضی كودكان است.

 

منابع و ماخذ:

1ـ كرك،ساموئل؛چالفانت،جیمز:اختلالات یادگیری تحولی تحصیلی؛ترجمه سیمین رونقی، دكتر زینب خانجانی ومهین وثوقی رهبری،انتشارات سازمان آموزش وپرورش استثنایی،زمستان1377

2ـدی.هامیل ،دونالد؛بارتل،نتی آر:آموزش دانش آموزان دارای مشكلات یادگیری ورفتاری؛ترجمه دكتر اسماعیل بیابانگرد و محمدرضانائینیان،انتشارات سازمان آموزش وپرورش استثنایی،1381

3ـنادری،عزت الله؛ سیف نراقی،مریم: اختلالات یادگیری ، انتشارات امیر كبیر،1374

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


خلیل حسین پناهی
پنجشنبه 13 آذر 1393 12:05 ب.ظ
سلام. آقای مرادی سپاس از تلاش و مطالب خوبت. استفاده بردم. به تمامی همکاران خوبم سلام برسان.
aram
جمعه 30 آبان 1393 08:32 ب.ظ
سلام بر مرادی عزیز.مرسی از توضیحات مفیدت .این روش یکی از پرکاربردترین روش ها در بهبود خواندن و حتی نوشتن محسوب میشه و با آموزش دادن به والدین روند یادگیری سریع تر پیش میره

خسته نباشید عوامل ستایش
عطر خدا
سه شنبه 27 آبان 1393 08:45 ب.ظ
_____ ____________
__________
_____
_

_ ....................
__ عـــطر خــدا
___ .................
____
_______
__________
____________
_______________
________________

سلام دوست من ؛ امیدوارم خوب و سلامت و شاد باشی
افتـخار داریم که با این دعـوتنامه "شما" رو به یک اتفاق خوب مـهمون کنیم ...
عـطرخـــدا «جایی از جـنس آرامش و امـید» رو دیدید تا حالا ؟؟!
با مطالب زیبا و دلنشین آپ شد ...
صمـیمانه حضورتون رو خوش آمد میگیم



عطر خدا ، رسـیدن به آرامش واقعی .... و تجربه یک زندگی عاشقانه
www.AtreKhoda.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.